Dovoz zboží z Číny – co potřebujete vědět, pokud tuto knížku máte

dovoz zboží z čínyNa českém trhu je kromě e-booku Jak začít podnikat v importu ještě jedna knížka o dovozu zboží. Napsal ji Michal Švihnos a jmenuje se Dovoz zboží z Číny. Knížka se mi dostala do ruky výměnou za můj e-book loni v listopadu a dlouho jsem přemýšlela, zda ji jako autorka konkurenční publikace „recenzovat“ nebo ne. Nakonec jsem se rozhodla pro kompromis – řeknu vám, co potřebujete vědět, pokud ji máte – aby vás to nestálo balík peněz navíc.

Knížka ve zkratce

Michalova knížka by nejspíš perfektně obstála jako diplomka na vysoké. Bohužel je to také její zásadní problém – je příliš akademická a dost odtržená od reality správně řešeného dovozu. Byla to první knížka na téma importu na trhu a z tohoto pohledu jí člověk může ledacos odpustit (přísloví „mezi slepými jednooký králem“ samozřejmě určitou logiku má…). Zkušenému dovozci a zejména speditérovi je nicméně na první pohled jasné, že Michal má s dovozem poměrně malé zkušenosti a pozadí samotného dovozu (přeprava, platební styk…) nerozumí takřka vůbec. Nechci tím autora nijak shazovat – do vydání jeho knihy nebyl na trhu žádný návod a spousta lidí s jeho knihou dostala do ruky alespoň nějaké informace.

Pojďme se podívat na konkrétní body, kde možná přicházíte o peníze, pokud se radami z knížky řídíte.

Dodací podmínky Incoterms

Dodací podmínky, ve světě přepravy známé jako Incoterms, jsou jednou z nejdůležitějších věcí, které se svým dodavatelem potřebujete vyřešit – velmi zásadně totiž ovlivňují cenu celé zakázky. O co jde? Zvolená dodací podmínka určuje, kde se zakoupené zboží předává příjemci (potažmo jeho přepravci), zda je pro přepravu odesílatelem placeno pojištění a kde přecházejí rizika poškození zboží při přepravě z prodávajícího na kupujícího.  Z logiky věci sice plyne, že čím blíže svému skladu zboží obdržíte, tím je to pro vás výhodnější – ale v praxi to velmi často neplatí!

Dodacích podmínek aktuální verze Incoterms je 11, Michal Švihnos v knížce uvádí 3 (najdete je pouze na straně 121, která ani není v obsahu… :-/ ). Všechny 3 uvedené podmínky se používají pouze pro námořní přepravu – Incoterms nicméně potřebujete i u přepravy letecké.

Uvedená podmínka FOB je pro námořní přepravu zcela v pořádku. Ale – nikdy, nikdy, NIKDY!!! – nepoužívejte podmínku CFR či CIF pro námořní přepravu do ČR (výjimky existují, ale je jich opravdu málo).

FOB znamená předání zásilky v přístavu lodění (třeba v Číně), CFR a CIF (liší se pouze v otázce pojištění) v přístavu určení (obvykle v Německu). Ač se druhá varianta zdá výhodnější, obvykle tomu tak není – za manipulaci v německém přístavu se nedoplatíte.  Ve starším článku Jak na balících z Číny neprodělat balík si o použití těchto podmínek můžete přečíst více.

Platební metody a smlouva

Na začátku knihy Michal píše, že dovoz je velmi stresující záležitost náročná na nervy, která s sebou nese noci probdělé u Skypu, strachy o peníze a náročné zajišťování přepravy a celních záležitostí. Jeho stres má každopádně snadno odhalitelné původce – chybějící smlouvu s dodavatelem, špatnou volbu platebních metod a neznalost informace, že dobře zvolený přepravce za vás standardně vyřeší vše, co s přepravou a clením souvisí.

Pro začátek – pokud chcete působit profesionálně (a i když na dojem nedáte, při jednání s Čínou se to vyplatí), používejte smlouvu. Podrobnější důvody najdete opět v samostatném článku Proč při obchodech v zahraničí uzavírat s dodavatelem smlouvu. Pokud se bojíte (celkem oprávněně), že smlouva od právníka by vás stála majlant, můžete si koupit vzorovou smlouvu s komentářem v češtině tady za 450 Kč (pokud si ji pořídíte společně s e-bookem, vyjde vás o 250 Kč levněji).

K platbám – tzv. hladká platba (běžný bankovní převod) je ta nejhorší možnost, jakou můžete zvolit (ruku v ruce s Western Union). Jakmile jednou zaplatíte, nemáte žádnou páku ani na získání zboží, ani na včasnost dodávky – vše necháváte na důvěře v čínskou stranu (a pak trnete strachy u Skypu a tak dál…).

Na dokladech firem, které dovoz pojímají profesionálně, najdete v 99% případů jedinou platební metodu – D/P (Documents Against Payment). Tedy platbu realizovanou v okamžiku, kdy banka prodávajícího obdrží přepravní dokumenty. Výjimečně se setkáte i s akreditivem. Větší dovozci si běžně dovedou vyjednat platbu celé částky naráz, požadavek na 30% zálohy je běžný a v pořádku (pokud na vás zkusí 50%, pokute se to snížit na 30% – ale stále to spadá do běžné praxe).

Přeprava

Dobře zvolený přepravce za vás vyřídí skoro vše, co s přepravou a clením souvisí. Michal Švihnos v knížce uvádí jediného – Broekman Logistics. Tuhle spedici znám a s radostí vám ji doporučím taky. Každopádně zároveň s tím vám řeknu, abyste si pro svou zakázku poptali spedic několik, zejména těch větších. Ceny se totiž mohou (a budou) někdy i značně lišit.

Každopádně – jakmile svou zakázku předáte dobré spedici a pošlete jim požadovanou dokumentaci, nemusíte se v zásadě o nic starat do okamžiku, kdy k vám dorazí auto na vykládku. Pár tipů pro výběr levné a kvalitní přepravy najdete v brožurce Užitečné rady (součást balíčku Jak začít podnikat v importu).

Knížka Dovoz zboží z Číny úplně opomíjí standardní leteckou přepravu (není to totéž, co kurýrní přeprava) – pokud máte menší zásilku nebo na ni spěcháte, určitě si u spedice poptejte i tuto variantu.

Normy a zákony EU a ČR

V knížce najdete opravdu dobře shrnuté zákony a normy, které je potřeba při dovozu dodržet. Respektive ocitované.

Pokud se v nich vyznáte, je to OK. Horší je, že překlad některých z nich do srozumitelného jazyka je dost obtížná záležitost a vysvětlení už v knize nenajdete. Jen pro představu – sama jsem třeba legislativu k prohlášení o shodě četla 3x (s dohledáváním odkazů), než jsem si byla jistá, že ji v e-booku opravdu vysvětluji správně – a že to EU skutečně myslela tímto (značně nedokonalým) způsobem. Otázky na fórech věnujících se dovozu mě přesvědčují, že je opravdu obtížně pochopitelná.

V knížce chybí informace o registraci do systému EKO-KOM (nebo je zmíněná tak, že jsem ji nenašla) – pokud dovážíte, určitě prověřte, zda tuto povinnost máte, či ne.

Když už knížku máte…a chcete se dozvědět víc

Knížka Dovoz zboží z Číny patří k těm dražším – což dává smysl. Autor se nedělí o román sepsaný za 2 víkendy nebo informace, které v knihkupectví najdete v deseti dalších knížkách – je to know-how, které může přinést čtenářům pěkné zisky z vlastního byznysu (i proto stojí Jak začít podnikat v importu dost podobnou částku).

Každopádně pokud už tuhle knížku máte, a chtěli byste si k ní pořídit i smlouvu s dodavatelem a e-book Jak začít podnikat v importu, dám vám na ni slevu. V pokladně zadejte do políčka slevový kód poslední slovo, které v knížce Dovoz zboží z Číny najdete (tak, jak ho na stránce vidíte) na straně 109 – a bude vás stát 550 Kč.

Akci lze uplatnit pouze na variantu e-booku Jak začít podnikat v importu + komentovaná smlouva s dodavatelem. Vyhrazuji si právo slevovou akci bez předchozí informace ukončit.

Ať se vám daří!

Lucie Haberlová

Lucie je specialistka na námořní a leteckou přepravu, a zároveň podnikatelka v oboru importu zboží. Provozuje e-shop Lightworkers.cz se zbožím dovezeným doslova ze všech obydlených kontinentů. Jako autorka spojuje zkušenosti z obou profesí, tedy logistiky i importu, a vysvětluje způsoby, jak začít s dovozem zboží bez rizika, a bez ohledu na finanční možnosti a předchozí zkušenosti.

1 komentář k článku “Dovoz zboží z Číny – co potřebujete vědět, pokud tuto knížku máte

  1. Pár stránek jsem z knížky přečetl a je přesně jak píšete – mimo od reality. Dovézt zboží z Číny, to už chce pořádné znalosti. Ale už existují firmy, které se o celý dovoz z Číny postarají za vás.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>