Guerilla marketing – reklama s nulovým rozpočtem

Guerilla marketing – reklama s nulovým rozpočtem

Víte, kolik stojí reklama na Facebooku? Já ne – nikdy jsem ji totiž nepoužila. I přesto na něm běžně mívám dosah příspěvků kolem 90.000 lidí (i když nemám ani 3.000 fanoušků) a právě facebook je tím hlavním kanálem, odkud proudí zákazníci do mého e-shopu.

Jak to dělám? A bude to fungovat i a ten váš?

Ano bude. Vlastně jsem přesvědčená o tom, že tuhle jednoduchou metodu lze použít na jakýkoliv byznys.

Nedávno jsem odpovídala na jednom fóru na dotaz, zda se dá dovozem zboží z Číny vydělat aspoň 4.000,- měsíčně. Čtyři tisíce? No jasně, úplně snadno. Hned následující diskutující mě ale „utřel“ poznámkou, že aby dotyčný mohl alespoň tohle vydělávat na vlastním e-shopu (jak jsem doporučila), musel by do začátku nastrkat majlant do reklamy – rozhodně víc, než zmiňované 4.000 Kč.

No, já za reklamu neplatím – a nikdy jsem to nedělala (i když neříkám, že ani nikdy v budoucnu nebudu). Jak tedy dosahuji dobré návštěvnosti a úspěšných prodejů?

Skládanka, kterou vám pomůžu sestavit, má několik částí. První 3 asi budete znát…

V první řadě potřebujete samozřejmě e-shop. Nemusí být dokonale perfektní, ale dejte si práci s úvodní stránkou, pěknými fotkami produktů a lákavými popisy zboží. Zákazník vaše zboží nevidí zblízka, musíte ho tedy přesvědčit o tom, že právě tohle opravdu chce (či potřebuje).

Druhým kouskem do skládačky je fanpage na Facebooku – tedy facebooková stránka s názvem vašeho obchodu, na kterou můžete přidávat příspěvky, fotky nového zboží, zajímavé články či cokoliv jiného. Ideální je, když je vidět i přímo v e-shopu – a zákazníci tedy vědí, že se mohou stát vašimi fanoušky.

Obojí máte, ale nijak zvlášť  to nefunguje?

Přidáme do skládačky další kousek – blog.

Kdo ho bude číst? Přece vaši budoucí fanoušci!

Pokud teprve vybíráte systém, na kterém váš e-shop poběží, určitě vyberte takový, který umí vytvořit právě blog – stránku pro články spřízněné s obsahem vašeho e-shopu. Báječně to umí třeba WooCommerce, naopak např. do PrestaShopu budete muset doinstalovat blogový modul. A co s blogem dál?

Pro začátek si alespoň jednou týdně najděte hodinku času a napište na něj nějaký pěkný článek – A TEĎ POZOR – který bude zajímat vaše budoucí zákazníky. Ne, obvykle to není podrobný článek o tom, jak jsou balena vámi dodávaná brzdová světla a z jakého druhu plastu jsou. Přinejmenším zpočátku nepište přímo o zboží – a nebo jej zmiňte jen jako poznámku na okraj. Pokud to neumíte udělat nenuceně (a to umí málokdo), nepište o něm zprvu vůbec.

Nedává to smysl? Hned vám řeknu proč…

Článek, který napíšete, obratem sdílejte na své fanouškovské stránce – i když o ní třeba ještě nikdo neví. Tlačítkem „Sdílet“ ho nasdílejte na vlastní (osobní) Timeline – s trochou štěstí je mezi vašimi přáteli pár těch, které vaše téma zaujme. A my zatím půjdeme na další dílek do skládačky…

…a spustíme si první vlnu návštěvnosti – zdarma.

Pod svým osobním profilem si vyhledejte na Facebooku skupiny, které se zabývají vaším tématem – a mohlo by je zajímat něco ze zboží, které prodáváte. Jsou to autodoplňky? Hledejte nadšence do aut, samo-domo-opraváře, nadšence automobilových sportů. Máte potřeby pro psy? Pejskařské skupiny jsou vám otevřené. Prodáváte látky či potřeby na tvoření? Každá skupina o šití, chlubení se výrobky či shromažďující inspirující obrázky na toto téma, skrývá vaše potenciální zákazníky.

Pokud není váš sortiment tak jednoznačný (protože prodáváte třeba reklamní předměty na potisk), možná budete muset trochu zapojit fantazii a hledat ve více oborech – ale s trochou představivosti prostě najdete. Konec konců – vždycky můžete založit i svou vlastní…

Do skupin se přihlaste a počkejte na schválení (osobně preferují udělat to pár dní před prvním sdílením, ale není to podmínka). Odteď můžete do těchto skupin čas od času nasdílet nějaký článek z vašeho blogu. Opět používejte tlačítko „Sdílet“ na vaší fanpage – oslovení čtenáři tak budou mít ihned možnost přihlásit se jako vaši fanoušci, pokud je některý odkaz zaujme.

Právě kvůli sdílení do skupin zpočátku nepište o zboží – potřebujete si získat důvěru členů, nikoliv vykopnutí za reklamu hned po prvním příspěvku. To se vám sice občas tak jako tak stane, ale nevnímejte to jako tragédii – a prostě se přihlaste jinam. Čím víc budou vaše články zajímavé, přitažlivé, nebo třeba i vhodně šokující – tím spíš si vaši firmu lidé zapamatují a na sdílený článek kliknou i příště.

Ale pokračujme ve skládačce. Díky příspěvkům na facebooku se na vašem blogu začínají objevovat čtenáři – zpočátku je jich třeba jen pár, ale to nevadí. Vy je ale z blogu potřebujete přesměrovat do obchodu – a dát jim vědět, že tam ten obchod vlastně je. Já tohle řeším „reklamou“ v sidebaru – tedy několika reklamními bannery s lákavými fotografiemi zboží, které návštěvníka po kliknutí přesměrují přímo do správné kategorie. Podobnou reklamu můžete vmístit i na konec článku či mezi odstavce – nebo třeba nad samotný článek umístit banner s „kolotočem“ obrázků zboží či aktuálně probíhající akce.

Jak rychle to zabere?

S trochou štěstí objevíte první objednávky v administraci hned po prvním sdíleném článku. Ale i kdyby ne – nic si z toho nedělejte a pokračujte alespoň jedním článkem týdně. Sdílením do skupin totiž podporujete nejen okamžité prodeje, ale také důvěru a budování značky. Po měsíci či dvou vás většina členů skupin bude znát, bude mít jistotu, že existujete a nejste nějaký podvodný e-shop (protože o vás přece slyší pravidelně) a navíc bude vědět, že vaše články stojí za přečtení – budou se tedy na váš blog vracet.

Budování důvěry patří k těm důležitým věcem – spousta lidí nenakupuje od těch, které nezná. Je tedy vaším úkolem, dát o sobě vědět :-)

Pravidelné publikování a sdílení zajistí další důležitou věc – bude stoupat počet vašich fanoušků a také dosah sdílených příspěvků, a tím také návštěvnost na blogu. A většímu množství návštěvníků je samozřejmě jednodušší něco prodat. I proto je „guerilla marketing“ během na dlouhou trať – pozornost prostě potřebujete udržovat.

Při této strategii nazapomeňte sledovat návštěvnost na blogu i nákupy uskutečněné po přečtení aktuálního článku – snadno tak totiž zjistíte, o jaké články je zájem a co přitahuje pozornost, návštěvnost a v neposlední řadě i vaše zisky.

Průběžně také udržujte vaši fanpage na facebooku – dejte svým novým fanouškům vědět, že dorazilo nové zboží, nebo občas uspořádejte malou soutěž o výrobek –  za sdílení na facebooku či přihlášení mezi fanoušky.

Zapojit můžete samozřejmě i marketingové nástroje z aktuálních trendů – třeba pěkný e-book zdarma a pravidelný e-mailing. S tím to ale nepřežeňte – nevím jak vy, ale když mně přijde v daném týdnu třetí e-mail z obchodu, kde nakupuju jednou za rok a méně, odesílám ho bez milosti do propasti zapomnění a blokované pošty :-)

Máte také nějaké dobré tipy na reklamu bez placení? Dejte mi vědět!

Ať se vám daří!

Lucie

 

Lucie je specialistka na námořní a leteckou přepravu, a zároveň podnikatelka v oboru importu zboží. Provozuje e-shop Lightworkers.cz se zbožím dovezeným doslova ze všech obydlených kontinentů. Jako autorka spojuje zkušenosti z obou profesí, tedy logistiky i importu, a vysvětluje způsoby, jak začít s dovozem zboží bez rizika, a bez ohledu na finanční možnosti a předchozí zkušenosti.

2 komentáře k článku “Guerilla marketing – reklama s nulovým rozpočtem

  1. Zdravím Vás Lucie, pracoval jsem několik let jako Import manager ve VO s hudebními nástroji, pro cca 30 značek, tedy doslova z celého světa. Ani zdaleka však nemám tolik zkušeností jako Vy. Těším se na Vaši knihu, nejen proto, že se chystám prodávat na Amazonu, a je dost pravděpodobné, že s čínským výrobcem budu jednat. Vím, že to je o něčem jiném = zcela mimo naši republiku. Přesto, čím více informací člověk má, tím méně ho může nenadálá situace překvapit. A nikdy nevíme, kdy se nám takto cenné informace mohou hodit. Díky, že jste dala své mimořádně cenné know-how k dispozici!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>