Jak dlouho trvá doprava lodí?

Jak dlouho trvá doprava lodí?

Stihne to kontejnerová loď z Číny do Evropy do měsíce? A kde se dá zjistit, kdy připluje právě ta vaše? I lodě mají své jízdní řády a sledovat jejich cestu můžete i „v přímém přenosu“.

Dnešní článek je spíš pro fanoušky námořní přepravy, ale může se vám hodit i v okamžiku, kdy už nedočkavě vyhlížíte svůj kontejner se zbožím.

Námořní přeprava mě vždycky táhla o trochu víc, než ta letecká. A tak vás dneska navedu na pár svých oblíbených stránek a ukážu vám, jak najít pár užitečných informací k lodi, která veze vaše zboží.

Která loď to vůbec je?

obrázek pochází z webu http://www.tibagroup.com/mx/en/diferencia-bill-of-lading-sea-waybill
obrázek pochází z webu http://www.tibagroup.com/mx/en/diferencia-bill-of-lading-sea-waybill

Pokud už máte v ruce dokumenty (B/L nebo Sea Waybill), bude na nich vlevo nahoře položka Vessel (někdy skrytá pod nějakým souhrnným názvem – každý rejdař má formulář na dokumenty trošičku jiný). Ta je obvykle vyplněná jménem lodi, vedle najdete číslo konkrétní cesty (Voyage No.) a datum nalodění. Některá z těchto informací může být uvedená i níže, v kolonkách určených na popis zboží.

První část názvu lodi obvykle značí rejdaře, kterému loď patří (NYK, Maersk, Hapag Lloyd…), druhá je samotné jméno lodi (i když třeba Maersk to má obráceně). Rejdaře potřebujete znát z jednoduchého důvodu – na jeho stránkách najdete routing samotné lodi.

Pokud vám vaše spedice sdělila rejdaře, se kterým vaši loď posílá, nebo jste přepravu objednávali přímo u rejdaře, může vás tady čekat drobné překvapení. Třeba to, že jste objednali u Maersku a zboží máte na lodi MSC. Důvod je jednoduchý – rejdaři si navzájem místo na lodích pronajímají. Díky tomu existují dokonce společnosti, které fungují jako rejdař, i když reálně nevlastní vůbec žádné lodě. Odborně se jim říká NVOCC (Non Vessel Operating Common Carrier) – a patří k nim třeba většina větších spedic.

Může se stát, že na vašich dokumentech položka nebude vyplněná, nebo v nich najdete loď, která podle routingu pluje jen např. z Guangzhou do Hongkongu (to znamená, že na dokumentu je uvedený tzv. feeder – první použitá loď, která kontejner dopravila do hlavního přístavu, z kterého už další lodí míří přímo do Evropy). Pokud v takovém případě potřebujete jméno lodi zjistit, stačí kontaktovat svého přepravce (spedici, rejdaře) – bude mít jméno lodi v systému.

Kde tedy najdete informace o lodi?

Pro začátek něco zábavného :-) Na https://www.vesselfinder.com/ se můžete podívat, kde se zhruba vaše (nebo kterákoliv jiná) loď pohybuje právě teď. Informace jsou vždy pár hodin staré, ale u lodí to zase tolik nevadí. Do vyhledávacího pole stačí zadat jméno lodi (zkuste třeba slavnou Emma Maersk) – a objeví se vám fotka s informacemi o lodi, místo a čas, kdy se naposledy ohlásila – a pár informací o její aktuální cestě.

marinetraffic

VesselFinder není jediná stránka sledující lodi – osobně ráda používám třeba MarineTraffic.

Shipping Schedule

Pokud chcete najít konkrétní informace o „jízdním řádu“ vaší lodi a předpokládaném čase, kdy dopluje do příslušného přístavu (v přepravní hantýrce se označuje zkratkou ETA), prožeňte googlem jméno rejdaře a termín schedule (tedy např. „Hamburg Süd schedule“ nebo „NYK schedule“). Je v podstatě jedno, jestli budete hledat na webu majitele lodi, nebo rejdaře, u kterého máte přepravu objednanou – vaši loď najdete na obou. Ve výsledcích vyhledávání se obvykle objeví něco jako Shipping Schedule nebo Point to Point. Pokud kliknete na správný odkaz, měl by vás čekat vyhledávací formulář s políčky pro přístav lodění (tedy odkud loď pluje) a pro váš cílový přístav.  Zároveň můžete zadat datum, od kterého vás termíny zajímají.

Každý rejdař má vyhledávání zpracované trochu jinak, ale ve výsledcích obvykle najdete tyto položky:

  • Departure – kdy loď odplouvá z přístavu lodění
  • Arrival – kdy bude (pravděpodobně) v přístavu určení
  • Vessel – jak se jmenuje loď plující v tomto termínu
  • Transit Time – jak dlouho jí to bude trvat

Někde najdete ještě doplňující položky, jako kdy musí být kontejner v přístavu, kdy se uzavírá dokumentace a kdy bude kontejner propuštěn dalšímu přepravci. Doba přepravy může být uvedena pouze pro čas strávený na moři, nebo doplněna i o informaci o celkové době přepravy rejdařem (včetně doby, kterou kontejner musí strávit v přístavu).

Jak dlouho trvá přeprava?

Občas se připletu k nějaké vášnivé facebookové diskusi na téma „Loď z Číny to do měsíce stihne i s doručením do ČR“. Má dotyčný pravdu, nebo ne?

To záleží. Doba přepravy totiž není úplně stabilní a závisí na více faktorech. Pravda je, že některé kontejnerové lodi jsou schopné do severní Evropy doplout třeba za 17 – 21 dní (z bližších přístavů, jako je Hongkong, ze Shanghaie a severněji položených přístavů to trvá déle). V současné době ale u velkých rejdařů nenajdete ani jedinou, která by tak rychlou přepravu nabízela.

Proč?

Rychlá přeprava znamená, že loď naplouvá jen málo přístavů v průběhu cesty a pluje hodně rychle. Což ale znamená, že spotřebovává výrazně větší množství paliva. V tzv. Peak Season, tedy období, kdy je o přepravu velký zájem, se jim vyšší rychlost obvykle vyplatí. Ve výpočtech ceny za přepravu se v tu dobu také objevuje tzv. PSS – Peak Season Surcharge, tedy přirážka. Jindy je ale výhodnější plout pomaleji a ušetřit za palivo.

Baví vás články o zákulisí velkých přeprav nebo čtete raději o konkrétních tipech pro malé dovozce?
Dejte mi vědět komentářích!

e-book jak zacit podnikat v importu

 

 

Lucie je specialistka na námořní a leteckou přepravu, a zároveň podnikatelka v oboru importu zboží. Provozuje e-shop Lightworkers.cz se zbožím dovezeným doslova ze všech obydlených kontinentů. Jako autorka spojuje zkušenosti z obou profesí, tedy logistiky i importu, a vysvětluje způsoby, jak začít s dovozem zboží bez rizika, a bez ohledu na finanční možnosti a předchozí zkušenosti.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>