Jak prodávat na Amazonu bez kurzu za desetitisíce

Jak prodávat na Amazonu bez kurzu za desetitisíce

S byznysem na Amazonu se v ČR v poslední době roztrhl pytel. A spolu s ním taky s řadou kurzů, slibujících, že vás to celé naučí…

Proč o tom píšu? Podnikání na Amazonu je lákadlem pro mnoho lidí a skutečně může být zajímavou obchodní příležitostí. Pokud se ale chcete naučit postup, jak na to – nabízejí se vám zejména výše zmíněné kurzy. Pro někoho příliš drahé, pro jiné (a třeba i pro mě) nedůvěryhodné. Třeba i proto, že jsem v posledních měsících zodpovídala už několik dotazů na téma „Jsem v kurzu podnikání na Amazonu a není mi jasné, jak je to s řešením dopravy a cla v Americe…“

Jde to i bez kurzu?

Pravda je, že po technické stránce prodej na Amazonu není nic složitého a zásadním způsobem se celý postup neliší od importu do České republiky, s následným využitím společnosti poskytující fulfillment (tedy uskladnění zboží a vybavení zásilky). Pokud už máte knížku Jak začít podnikat v importu, zvládnete to bez problému taky.

Prvním dílkem skládačky je výběr, objednání a dodání zboží.

Pokud z knížky či zkušeností s dovozem do ČR víte, jak vyhledat a prověřit dodavatele – použijete přesně tento postup. Chcete-li následovat doporučení o prodeji pod vlastní značkou, prostě se dodavatele zeptejte, zda je schopen ji na výrobek natisknout, vyrýt, gravírovat či nalepit. Obvykle to není problém.

Nezapomeňte myslet na to, že potřebujete opravdu spolehlivého dodavatele, jehož zboží bude mít stabilně dobrou kvalitu. Výrobky vám fyzicky neprojdou rukama, ale za jejich kvalitu máte vůči zákazníkům zodpovědnost (nečekejte, že kontrolu zboží zajistí Amazon). U amerických soudů již skončilo několik případů, kdy dodavatel zaslal přímo do Amazonu padělek či nelegální kopii objednaného zboží.

Pokud s dodavatelem uzavíráte smlouvu (což rozhodně doporučuji) nebo se jen domlouváte na podmínkách dopravy, v dalším kroku zkontrolujte, že obsahuje vhodnou dodací podmínku Incoterms.

U té máte 2 možnosti:

  • v lepším případě bude dodavatel souhlasit s odesláním zboží s dodací podmínkou (Incoterms) DDP, tedy s doručením, clo placeno. Pak za vás dodavatel u svého přepravce zajistí vše potřebné a vám do ceny zboží zahrne i cenu přepravy, cla, DPH a nákladů celního řízení.
  • pokud dodavatel s podmínkou DDP souhlasit nebude, nebo cenu neúměrně navýší, máte ještě druhou, stejně jednoduchou možnost. Napište si některému většímu českému přepravci (namátkou můžu doporučit Schenker, DHL, Panalpinu…), aby vám nacenil a následně zajistil přepravu od dodavatele (ideálně s vyzvednutím FOB nebo FCA (loaded on board) ) na podmínce DDP (s doručením do skladu Amazonu). Zboží nemusí fyzicky projít Českou republikou – bude zasláno přímo z Číny či jiné výrobní země do USA. Dodavateli tak zaplatíte pouze za zboží, přepravu a náklady celního řízení vám přeúčtuje česká spedice. Počítejte s tím, že na cenovou nabídku si cca 2-3 dny počkáte, spedice bude ceny za tyto služby, stejně jako výši cla a DPH, zjišťovat u své pobočky v USA.

Druhým dílkem skládanky je samozřejmě administrativa v rámci Amazonu samotného.

Začněte na tomto odkazu. Nejdříve si vyberte, zda chcete používat profesionální či individuální účet. Navzájem se liší poplatky. U profesionálního platíte měsíční paušál 39,99 USD a neúčtuje se vám poplatek 0,99 USD za prodané zboží. U individuálního účtu pak platíte poplatek 0,99 USD za prodaný kus zboží a žádný paušál. V obou případech se k ceně přičítají náklady za vybavení jednotlivých zásilek a náklady spojené se skladováním.

Jednoduchou matematikou tak spočítáme, že pokud předpokládáte prodej více než 40 ks měsíčně, vyplatí se vám profesionální účet.

Proces registrace je poměrně snadný, pokud by vám nepřipadal dostatečně jasný, stačí najít některý z návodů (pod heslem Set up Amazon Seller Account na googlu nebo youtube). Jeden takový najdete třeba tady.

Přímo na Amazonu pak najdete přehledný návod, jak postupovat při využití služby fulfillment (tedy kdy za vás zboží skladuje a odesílá Amazon). Určitě si ho přečtěte před objednáním zboží u dodavatele, obsahuje několik požadavků na balení a označování zboží. A to je vlastně všechno, o zbytek se Amazon postará sám.

Co v tomto návodu chybí?

Hádáte správně, skládanka má ještě třetí kousek. Abyste v obrovské konkurenci na Amazonu skutečně prodávali, musíte mít buďto obrovské štěstí nebo velmi dobrou reklamní strategii. Bez mučení se přiznávám, že na tu expertem rozhodně nejsem a proto vám s ní radit nebudu (a ani nemohu).

Amazon – ano či ne?

Má tedy smysl se do byznysu na Amazonu vůbec pouštět? Pokud máte silný produkt za dobrou cenu, může to pro vás být velká příležitost. Přece jen se jedná o největší obchodní portál, dostupný téměř z celého světa.

Nicméně je dobré počítat i s možností, že vás konkurence prostě a jednoduše převálcuje a vám se vložené prostředky nemusí vrátit.

Chcete-li si svůj úspěch na Amazonu pojistit investicí tisíců či desetitisíců korun vložených nikoliv jen do samotného zboží, zkuste se zamyslet, zda by nebylo efektivnější namísto platby za kurz zaplatit profesionální reklamní agentuře. O reklamu na vaše zboží se patrně postará lépe, než vy, coby absolventi dvouměsíčního kurzu.

Přeji vám chytrá a šťastná rozhodnutí!

Lucie

 

 

Lucie je specialistka na námořní a leteckou přepravu, a zároveň podnikatelka v oboru importu zboží. Provozuje e-shop Lightworkers.cz se zbožím dovezeným doslova ze všech obydlených kontinentů. Jako autorka spojuje zkušenosti z obou profesí, tedy logistiky i importu, a vysvětluje způsoby, jak začít s dovozem zboží bez rizika, a bez ohledu na finanční možnosti a předchozí zkušenosti.