Jak se mi loni podařilo 7x zvýšit obrat e-shopu

Jak se mi loni podařilo 7x zvýšit obrat e-shopu

Období daňových přiznání vskutku nepatří k mým nejoblíbenějším. Mám na něm ale ráda jednu věc – je to skvělá rekapitulace toho, jak se mi v předchozím roce dařilo.

Před dvěma lety jsem slyšela skvělou radu – chcete-li, aby vaše podnikání rostlo, nepřemýšlejte, jak v něm vydělat 2x nebo 3x víc – vymyslete, jak svůj byznys zvětšit 10x!

Zdá se vám to nemožné? Můj e-shop loni vzrostl 7x oproti číslům z předchozího roku. Celkem fajn na mámu na mateřské, ne? 😉

2 tajemství úspěchu

Dnešní článek každopádně nepíšu, abych se mohla vytahovat :-) – ale abyste tuhle jednoduchou strategii mohli využít také.

Moje první „tajemství“ není zas tak složité – a vlastně není tak úplně moje (odposlechla jsem ho od Radima Jančury, majitele Student Agency). Jsou to investice.

Radim Jančura kdysi v rozhovoru pro noviny zdůvodnil raketový nárůst svého byznysu tím, že naprostou většinu vydělaných peněz investuje zpět – zatímco konkurence své zisky obvykle jednoduše „projí“. Pokud chcete rychle růst, zejména pokud prodáváte zboží, téhle strategie se držte – funguje naprosto neprůstřelně. Když váš byznys začne vydělávat, vložte do něj zpátky vše, co si můžete dovolit. Vím moc dobře, že vidina zlepšení vlastní životní úrovně hned teď je lákavá – ale pokud vydržíte ještě chvíli tam, kde jste teď – a peníze navíc místo za sebe utratíte za rozšíření svého podnikání, brzy si za toto rozhodnutí poděkujete. (To říkám jako někdo, kdo loni jen do Číny poslal obnos, který by nasytil menší africkou vesnici…)

A to druhé tajemství?

Jedna hodinka týdně s kamarádkou klávesnicí – při „krmení“ e-shopového blogu a Facebook stránky. V odbornějších kruzích tomu říkají copywriting – a právě ten v mém obchodě rapidně zvednul návštěvnost – a zejména prodeje. Bez jediné koruny investované do reklamy.

Možná si teď říkáte, že tohle pro vás není, protože neumíte psát blog – nebo že pro váš byznys by to nefungovalo.

Přiznám se, že nevěřím tomu, že by existoval obor, ve kterém by si dobré články nenašly své čtenáře. Sama získávám pouze díky textům skvělou návštěvnost, prodeje, ale třeba i dobré pozice ve vyhledávačích na několika stránkách věnovaných zcela rozdílným tématům – ať už je to esoterický obchod, web Podnikáme v importu, projekt Cleverstart na tvorbu e-shopů a webů pro infopodnikání – nebo třeba web o uklízení podporující podnikání v MLM…

Dobré texty naprosto neprůstřelně fungují na každém z nich.

Ale já neumím psát…

Tuhle výhradu znám – mezi lidmi, kteří podnikají na internetu je velmi častá. A mnohdy oprávněná. Pokud to tak cítíte i vy, máte dvě možnosti. Najmout profesionálního copywritera, který bude texty za úplatu psát za vás – a nebo se to naučit sami.

Obě možnosti mají své klady i slabiny. Profesionál pro vás dokáže napsat pěkné, chytlavé a čtivé texty, zaměřené na ta správná klíčová slova a zkontrolované korektorem (pokud tedy narazíte na opravdového profesionála – copywriter si dnes často říkají i lidé, kteří napsali 2 blogy a jejich znalost psaní končí u toho, že si nepletou, kde je na české klávesnici Z a Y….).

Na druhou stranu – vy sami znáte svůj obor lépe, než většina těch, které si můžete najmout. Znáte svůj produkt, znáte svou cílovou skupinu – a víte, co potřebuje a na co slyší. To je něco, co neodhalí sebelepší analýza klíčových slov či další metody používané copywritery a odborníky na SEO. A je to něco, co můžete využít do poslední kapky.

Chcete malý příklad?

pablo(43)Tohle je text, který měl vloni na mém e-shopu největší úspěch a i po více než půl roce ho lidé pravidelně sdílejí dál.

Fungoval by takový nebo podobný text na tomhle webu? Ani náhodou!

Ale na webu esoterického obchodu? Naprosto dokonale. Stejně jako další texty podobného typu. (Pro ty, kdo raději slyší čísla – v době, kdy jsme měli na FB stránce cca 2.000 fanoušků nám tenhle příspěvek zvýšil dosah příspěvků na 90.000. Bez reklamy).

Protože jako „insider“ znám svou cílovou skupinu, vím, že pro potenciální zákazníky mého obchodu (tedy lidi zajímající se o esoteriku) bude podobný příspěvek dokonale odrážet to, co hledají, to, co chtějí slyšet – a že podobné texty budou chtít číst i nadále. Což v překladu do myšlení obchodníka znamená sdílení, kliknutí na tlačítko To se mi líbí na naší FB stránce a lepší dosah našich příspěvků, které už čtenáře směřují na blog obchodu – kde se mu ukazují naše produkty.

Ale já vážně neumím psát…

Ani já jsem to vždycky neuměla. Na základce mi trojky ze slohů kazily známku z češtiny a než mi babička stručně vysvětlila, že osnova správného textu obsahuje úvod, stať a závěr, asi to moc ke čtení nebylo. Můj první blogový příspěvek nestál za moc. Popravdě, za moc nestálo ani těch 10 dalších. Jenže ten první jsem napsala v květnu 2005 – a od té doby píšu téměř nepřetržitě. Poučení z téhle věty je jednoduché – i když se v tom zpočátku necítíte, časem se „vypíšete“ a bude to o dost lepší.

Abyste se džunglí copywritingu nemuseli prodírat úplně sami, mám pro vás na závěr malý tip. Lucie Koubek, skvělá copywriterka a korektorka (jen v mé knihovničce jsou 2 knížky s jejím jménem :-) ), otevírá kurz copywritingu zaměřený právě na texty, které podporují prodej.  Kurz je vytvořený tak, aby vás naučil tvořit skvělé texty na míru vašemu byznysu – ať už je to provozování e-shopu, infopodnikání nebo něco jiného.

Lucie nabízí kurz ve dvou úrovních – Starter a Master. Starter se zaměřuje na samotné psaní textů, úroveň Master obsahuje navíc „nálož“ marketingových technik a strategií, které váš byznys pomohou vystřelit k hvězdným ziskům ještě rychleji :-)

Tvorba skvělých prodejních textů je ještě o trochu těžší disciplína, než psaní hezkých článků – my Češi totiž obecně moc neumíme prodávat (schálně – jak to máte vy? Také máte pocit, že někomu něco „vnucujete“ proti jeho vůli? I když mu váš produkt vlastně může pomoct?). Popostrčení tím správným směrem tak může být právě tou investicí, která se vám stokrát vrátí…

Držím vám palce, aby letos raketově rostlo i vaše podnikání! Ať se vám daří!

Lucie

PS: Kurz Copykiller je otevírá 1. května a přihlásit se můžete do 28. dubna. Neprošvihněte to :-)

 

 

Lucie je specialistka na námořní a leteckou přepravu, a zároveň podnikatelka v oboru importu zboží. Provozuje e-shop Lightworkers.cz se zbožím dovezeným doslova ze všech obydlených kontinentů. Jako autorka spojuje zkušenosti z obou profesí, tedy logistiky i importu, a vysvětluje způsoby, jak začít s dovozem zboží bez rizika, a bez ohledu na finanční možnosti a předchozí zkušenosti.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>