Obýváková minifirma? No a co…

Obýváková minifirma? No a co…

Občas chodím na Webtrh. Bývají tam zajímavé diskuse o dovozu zboží a k nim spousta dobrých otázek. Díky tomu mi ale neunikla jedna věc, o kterou se s vámi chci dnes podělit. Ošklíbání se nad lidmi, kteří podnikají v malém, jen z domova a s minimálními náklady.

Já sama názor, že pokud to někdo s importem myslí vážně, pak ho dovoz po pár kouscích nezajímá, moc neuznávám. Chcete-li vědět proč, čtěte dál…

V první řadě – to, že to s importem myslíte vážně ještě neznamená, že máte balík peněz na velkou vstupní investici. A já sama znám několik lidí, kteří začali podnikat s pár stokorunami v kapse, a dnes je jejich byznys buďto živí, nebo významně přispívá do rodinného rozpočtu. Včetně sebe samé :-)

A co si budeme povídat – pokud vám hodinka práce denně a pár investovaných stokorun z vlastní kapsy přinesou třeba jen 10.000,- měsíčně navíc, může vám být celkem fuk, jestli nad vaším způsobem podnikání někdo ohrnuje nos…

Nákup v malém se ale vyplatí i v jiných případech, než při rozjezdu, do kterého nechcete investovat moc peněz.

Můžete si s velmi malým rizikem vyzkoušet, zda o vámi vybrané zboží bude vůbec zájem – případně zda za něj vaši zákazníci budou ochotni platit vámi určenou cenu. Pokud by odpověď na jednu z těchto otázek zněla Ne, neproděláte zdaleka tolik, jako když objednáte naráz 100 a více kusů.

Já sama tímhle způsobem testuji většinu nových položek v obchodě – zpočátku objednávám pár kousků, a u zboží, o které je zájem, postupně přecházím na větší objednávky. Už mockrát se mi stalo, že jsem zájem zákazníků neodhadla – a některý kousek mi ležel na skladě třeba 2 roky. Kdybych jich naráz objednala víc, měla bych v ležících zásobách zbytečně uloženou spoustu peněz, které můžu místo toho investovat do položek, které se „točí“.

S tím souvisí i další důvod, proč má smysl nakupovat i v malém. Existuje spousta obchodů, které mají velmi rozmanitý sortiment – klidně počítaný na tisícovky položek. Při tak velkém výběru se ovšem jednotlivé položky „netočí“ tolik, jako v obchodech s menším sortimentem – opět je tedy zbytečné dělat na jednotlivých položkách velké zásoby.

Pokud se do podnikání chcete pustit s minimálními riziky i náklady, „obývákové“ podnikání vám rozhodně doporučuji. Přinejmenším pro začátek nemá žádný smysl nechat ležet peníze v zásobách nebo utrácet za pronájem skladových prostor – pokud do byznysu nevstupujete s větším kapitálem. Do stádia velké firmy se můžete během krátké doby celkem snadno dopracovat. Ale na startu v podobě minifirmy není vůbec nic špatného.

Pokud ještě trochu váháte, určitě se podívejte i na následující články:

Můžu začít s importem, když nemám ani korunu?

Nemůžu dovážet z Číny, protože neumím anglicky. Nebo ano?

Pořídit si e-shop určitě stojí majlant… Nebo ne?

Ať se vám daří!

Lucie

 

Lucie je specialistka na námořní a leteckou přepravu, a zároveň podnikatelka v oboru importu zboží. Provozuje e-shop Lightworkers.cz se zbožím dovezeným doslova ze všech obydlených kontinentů. Jako autorka spojuje zkušenosti z obou profesí, tedy logistiky i importu, a vysvětluje způsoby, jak začít s dovozem zboží bez rizika, a bez ohledu na finanční možnosti a předchozí zkušenosti.

8 komentářů k článku “Obýváková minifirma? No a co…

  1. Dobrý den, měl jsem za to, že pokud nakupuji v zahraničí a prodávám v ČR, spadám automicky do plátce DPH.

    1. Dobrý den Petře,
      jako dovozce nemusíte být plátcem DPH, pokud nepřekročíte obrat 1 milion korun ve 12 (či méně) po sobě jdoucích měsících. Existuje ještě institut Identifikované osoby k DPH, který je důležitý pro dovozce z EU – sem spadáte, pokud v kalendářním roce dovezete z jiného členského státu zboží přesahující hodnotu 326.000 Kč.
      Jako začínající dovozce ale plátcem DPH být nemusíte.

      Lucie

  2. Dobrý den, děkuji za užitečný web – mé představy o podnikání se díky němu začínají „rýsovat“. Stále mi ale není jasná jedna věc – pokud chci obchodovat s určitým zbožím – musím vždy o tomto úmyslu informovat výrobce, popř. dodavatele, nebo mohu prostě nakoupit , klidně jako malooobchodní zákazník, je-li cena dobrá, a přeprodat? Nemůže tento výrobce/ dodavatel (nemám na mysli „výhradního dodavatele“), např. protestovat proti výši marže atd? V případě velkoobchodu je to jasné, ale ne všechny formy velkoobchodní odběry umožňují.Děkuji za odpověď

    1. Dobrý den Vendulo,
      výrobce ani dodavatele informovat nemusíte. Výše marže je také čistě na vás – v jediném případě, kdy výrobce v EU protestoval proti výši marže prodejce (jednalo se o značkovou kosmetiku), rozhodl soud ve prospěch prodávajícího. Teoreticky se může stát, že by vám z důvodu marže výrobce/dodavatel odmítl další dodávky zboží – ale není to příliš pravděpodobné a v praxi se to nestává.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>