Proč při obchodech v zahraničí uzavírat s dodavatelem smlouvu

Proč při obchodech v zahraničí uzavírat s dodavatelem smlouvu

Dovedete si představit, že byste v ČR objednávali zboží na míru za tisíce a víc – a neřešili písemnou smlouvu nebo jinou formu objednávky, jasně stanovující pravidla? Přesto přesně toto dělá řada obchodníků dnes a denně v zemích vzdálených tisíce kilometrů. Třeba v Číně.

Pojďme se podívat na to, proč to není dobrý nápad.

Smlouva jasně definuje produkt, který objednáváte

Možná se vám to nezdá zásadní – sami byste se přece na případné nejasnosti zeptali… Asijská mentalita je ale často výrazně odlišná, od té naší. Pokud dodavateli v Číně napíšete, že barva vašich reklamních triček má být světle zelená – můžete dostat svou vysněnou barvu rozkrojeného kivi – a nebo barvu svítivě zeleného zvýrazňovače. Dodavatel se vás nebude ptát – prostě si to nějak domyslí a nebo použije variantu, která je pro něj nejvýhodnější (třeba proto, že má svítivě zelená trička skladem).

Vzhledem k tomu, že své zboží obvykle držíte v ruce až po zaplacení, je taková situace velmi obtížně řešitelná.

Dodavatel si dvakrát rozmyslí, zda riskovat sankce

Do smlouvy můžete ukotvit sankce za pozdní dodání, neodpovídající kvalitu či nedodržení jiných článků smlouvy. V asijských zemích je poměrně běžná snaha o šizení materiálů nebo nepříliš kvalitní provedení práce. Na výsledky se stačí podívat ve většině řetězců s textilem – téměř průhledné látky, křivé švy, nesesazené vzory…

Pokud do smlouvy uvedete sankce a zakotvíte v ní možnost, že si zboží můžete před odesláním přijet zkontrolovat, či tím pověřit třetí stranu – dodavatel si obvykle opravdu rozmyslí, jestli riskovat ztrátu vložených prostředků. Nic na tom nemění fakt, že onu kontrolu reálně učinit nehodláte.

Zamezíte zpožděním

Dobrá smlouva obsahuje klauzuli o tom, jaké jsou sankce za zpoždění zásilky. Obvykle se udávají v desetinách procent ze smluvené částky za každý den. Pokud správně zvolíte platební metodu, dodavatel své peníze obdrží pouze výměnou za dokumentaci ke zboží a jeho přepravě. Díky tomu je penále za zpoždění reálně vymahatelné a dodavatel obvykle udělá vše pro to, aby své peníze dostal v plné výši.

Dáte najevo, že obchod berete vážně

Pravdou je, že sebelepší smlouva nemusí zabránit tomu, že se obchod nepodaří. Vymáhání práva je ve většině asijských zemí poměrně složité – a u škod do cca 200.000 tisíc se obvykle nevyplatí. Jenže – to, že se nebudete soudit váš dodavatel neví. Stejně tak neví, jak vypadá vaše společnost – tedy jestli jste začínající živnostník nebo korporace s právním oddělením. U větších byznysů je zvykem smlouvy uzavírat – vyplatí se tedy nasadit mimikry a smlouvu předložit jako standard, u kterého neočekáváte odpor. Dojem, který tím vyvoláte, bude většinou bohatě stačitk tomu, aby dodavatel jednání končící soudním sporem neriskoval.

Použití smlouvy bez výjimky doporučuji u obchodů, jako je prodej prostřednictvím Amazonu. Zboží vám při předání neprojde rukama a tím pádem nemáte možnost reagovat na případnou špatnou kvalitu zboží dříve, než si na ni začnou stěžovat zákazníci. Nakonec tak přijdete o výrazně více peněz, než v případě nekvalitní dodávky přímo do vašeho skladu.

Jak má taková smlouva vypadat a jak ji sepsat?

Sepsání smlouvy u specialisty na mezinárodní právo a její překlad do angličtiny by vás patrně vyšly na pětimístnou částku.

Naštěstí to jde i jinak – můžete si pořídit vzorovou smlouvu v angličtině s českým komentářem a pokyny, co a jak doplnit právě pro váš obchod. Stojí 450,- Kč – nebo si ji můžete pořídit za zvýhodněnou cenu společně s e-bookem Jak začít podnikat v importu. V 19 hlavních bodech rozvedených na 7 stránkách detailně pokrývá všechny důležité body celé transakce, s odkazem na mezinárodní dohody týkající se obchodu a přepravy. Neprůstřelný pomocník :-)

kniha se smlouvou

 

Přeji vám, aby se vás při obchodech v Číně i jinde drželo štěstí a všechny potíže se vám zdaleka vyhnuly. Nicméně – štěstí přeje připraveným.

Ať se vám daří

Lucie

 

 

Lucie je specialistka na námořní a leteckou přepravu, a zároveň podnikatelka v oboru importu zboží. Provozuje e-shop Lightworkers.cz se zbožím dovezeným doslova ze všech obydlených kontinentů. Jako autorka spojuje zkušenosti z obou profesí, tedy logistiky i importu, a vysvětluje způsoby, jak začít s dovozem zboží bez rizika, a bez ohledu na finanční možnosti a předchozí zkušenosti.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>