Značkové produkty přímo z Číny – skvělý byznys nebo hřebík do rakve?

Značkové produkty přímo z Číny – skvělý byznys nebo hřebík do rakve?

Apple, Huawei, Adidas, Vans, Lamaze…přední značky v elektronice, oblečení nebo produktech pro děti. V ČR stojí spousty peněz, zatímco na čínských obchodních portálech je najdete za pár dolarů. A když je objednáte, dorazí vám zásilka s produktem k nerozeznání od toho, který najdete v obchodech.

Nebylo by skvělé otevřít si vlastní obchod s takovým zbožím?

Pokud vás tahle myšlenka zalechtala v šedé kůře mozkové, co nejrychleji ji odvelte do věčných lovišť. Podobné jednání by vám totiž zadělalo na nejeden problém.

Jsou to padělky?

Těžko říct. Zboží je často prakticky identické, ze stejných materiálů, se stejnými visačkami… Někdy na něm najdete drobnou nepřesnost, která ale vypadá spíš jako kaz z výroby, než neumělá napodobenina. I když – na klasické nepovedené padělky můžete samozřejmě narazit taky.

Světem importu koluje spousta historek o černé „noční výrobě“ ve značkových továrnách, kdy se ze stejných materiálů stejnými postupy a lidmi vyrábí výrobky, které se následně prodávají neoficiální cestou – namísto přes danou značku. Jestli jsou pravdivé je otázka. Seriózní mezinárodní web o importu tvrdí, že jsou to pohádky. Můj kolega vyslaný na pár let do Číny s tím zas tak moc nesouhlasí…

Tak nebo tak – prodávat padělky legální není. A pokud to padělky nejsou?

Paralelní dovoz

Pokud to padělky nejsou, na situaci to vlastně nic nemění. Jediná legální cesta, jak zakoupit značkové produkty, je od oficiálního distributora dané značky. Paralelní dovoz zakazuje většina států EU i USA. A velké značky mají něco, čím patrně nedisponujete – spoustu peněz na špičkové právníky.

Podvodníci, prodejní pohádky – a celníci

Čínští prodejci, kteří nabízejí značkové zboží, jsou trojího typu.

První z nich je prostě podvodník. Pečlivě vám vysvětlí, jak je zboží originální, legální, případně nakoupené ve značkových obchodech v Číně – a prostě se vás pokusí obrat o peníze. Pokud zaplatíte, patrně o něm už znovu neuslyšíte. Mimochodem – v Číně je značkové zboží obvykle zhruba o čtvrtinu dražší, než v EU.

Druhý posílá zboží, které vypadá jako pravé. Možná to jsou kazové výrobky či přebytky z továrny dané značky, možná ne. Pokud chcete jednoho Lamaze oslíka pro vlastní dítě, s největší pravděpodobností to nikdo řešit nebude (čímž vás nenabádám, abyste ho v Číně objednávali). Nicméně maminy prodávající je po desítkách na mimibazaru jsou už hodně za hranou zákona.

Třetí typ vám prostě a jednoduše pošle padělek. Někdy je to poznat víc, někdy méně. Pokud na to přijdou celníci, nedostanete zpátky ani zásilku a nejspíš ani peníze….

Co tedy s tím?

Nejprve – zapomeňte na pohádkový sen o snadném zbohatnutí na dovozu iPhonu z Číny :-) A pak si pro dovoz zvolte buďto neznačkové výrobky – nebo si vytvořte vlastní značku. Většina výrobců vám vaše produkty ráda opatří vaším logem, visačkou či krabičkou na míru.

A nakonec – pozor na značky, které neznáte. Visačka či logo na výrobku často značí, že taková značka existuje a je úspěšná – jen ještě nedorazila k nám. Takové věci taky nebrat!

Ať se vám daří!

Lucie

Lucie je specialistka na námořní a leteckou přepravu, a zároveň podnikatelka v oboru importu zboží. Provozuje e-shop Lightworkers.cz se zbožím dovezeným doslova ze všech obydlených kontinentů. Jako autorka spojuje zkušenosti z obou profesí, tedy logistiky i importu, a vysvětluje způsoby, jak začít s dovozem zboží bez rizika, a bez ohledu na finanční možnosti a předchozí zkušenosti.

2 komentáře k článku “Značkové produkty přímo z Číny – skvělý byznys nebo hřebík do rakve?

  1. Zdravím a jak je to třeba s dovozem z Německa např. u sportovního oblečení? Lze takto dovážet do ČR, anebo i zde je třeba hlídat, zda má dané značka výhradní zastoupení…?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>