Hamburg – přístav bez moře

Hamburg – přístav bez moře

Mysleli jste si, že přístav pro velké kontejnerové lodě musí být u moře? Já kdysi ano – ale třeba pro největší německý přístav to rozhodně neplatí. Od moře ho dělí skoro 100 km pevniny rozkládající se podél břehů Labe. Pokud vás baví svět velké přepravy, pojďte se mnou na malou prohlídku.

Hamburg je druhým největším přístavem v Evropě (do kapsy ho strčí pouze Rotterdam) a 15. největším na světě. Většina zboží, které po moři směřuje do ČR, prochází právě německými přístavy Hamburg a Bremerhaven.

Velké kontejnerové lodi sem korytem Labe nepřiplouvají samy, k terminálům s obřími jeřáby a zpět je tahají maličké remorkéry, vládnoucí neuvěřitelnou silou.

Hlavní terminály (tedy místa, kde se provádí vykládka a nakládka kontejnerů z lodi, a s nimi spojená manipulace) jsou v Hamburgu celkem 4. V logistické hantýrce se jim říká Bukai, Eurokai, CTA a CTT (plnými názvy jsou to Burchardkai, Eurogate, Container Terminal Altenwerder a Container Terminal Tollerort).

Kromě těchto 4 patří k hamburskému přístavu ještě několik dalších terminálů, výrazně vzdálených od srdce přístavu. Při dovozu z Číny či z USA tuhle informaci nejspíš nevyužijete, ale pokud dovážíte třeba z Islandu či jiných neobvyklých krajin, je důležitá – pouze pro 4 jmenované terminály totiž platí standardní ceny za přepravu a vrácení kontejneru (všude jinde už si výrazně připlatíte).

Každý terminál je vybaven obřími jeřáby, které kontejnery vážící mnohdy přes 30 tun zvedají a přesouvají z lodi na pevninu a naopak.

container_feederbetrieb-am-hhla-container-terminal-tollerort_copyright_hhm-glaubitt

Aby byla jejich práce opravdu efektivní, mají přístavy i rejdařské společnosti k dispozici počítačový program, který propočítává nejvhodnější umístění každého kontejneru na lodi. Kontejnery se totiž vykládají a nakládají průběžně – loď na své cestě naplouvá jeden přístav za druhým. Zhruba dva dny před tím, než loď připluje do přístavu, se nahrává do systému rozložení kontejnerů a informace, které z nich je třeba z lodi vyložit – a kam přijdou kontejnery právě nakládané. Jeřáby pak řídí právě tento program – obsluha na jeřábu jen kontroluje správné uchycení kontejneru a jemnou navigaci.

Zcela automatizovaná je pak i následná nakládka na tahače či vlaky – právě těmi putují naložené kontejnery i do ČR.

hinterland_cta-hhm

V rámci přístavu samozřejmě fungují i všechny služby k dovozu a vývozu nezbytné – sklady pro vykládku sběrných kontejnerů, celníci či fyto a veterinární kontrola. Některé z nich lze při dovozu vynechat a vyřešit až v ČR, jiné je třeba absolvovat právě zde.

I vyzvedávání kontejnerů a jejich odvoz z přístavu má přesný pořádek administrativních úkonů, které je třeba učinit před tím, než kontejner přístav opustí – jen tak může jít všechno hladce a bez zbytečných zdržení.

container_containerumschlag-in-hamburg_copyright_hhm_lindner

Hamburský přístav je úžasné místo, které rozhodně stojí za to vidět. Pokud budete mít cestu kolem, určitě se k němu zajděte podívat. A pokud jste jako já a námořní přeprava vás baví, pak si neskutečně užijete výpravu turistickou lodí, která vás proveze celým přístavem. Vidět obří lodě naložené 10 a více patry kontejnerů naživo prostě stojí za to 🙂

Ať se vám daří!

Lucie

Obrázky pocházejí z webu přístavu Hamburg https://www.hafen-hamburg.de

 

Lucie je specialistka na námořní a leteckou přepravu, a zároveň podnikatelka v oboru importu zboží. Provozuje e-shop Esoteria.cz se zbožím dovezeným doslova ze všech obydlených kontinentů.
Jako autorka spojuje zkušenosti z obou profesí, tedy logistiky i importu, a vysvětluje způsoby, jak začít s dovozem zboží bez rizika, a bez ohledu na finanční možnosti a předchozí zkušenosti.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *