Jak na balících z Číny neprodělat balík aneb kouzlo dodacích podmínek

Jak na balících z Číny neprodělat balík aneb kouzlo dodacích podmínek

Představte si dva úplně stejné balíky. Stejné rozměry, hmotnost, obsah. Oba dva mají úplně stejnou cestu, řekněme třeba ze Shanghaie do Brna. Přesto jejich noví majitelé zaplatí naprosto rozdílnou částku za jejich doručení – a to i v případě, že využijí služeb stejného dopravce.

Jak je to možné?

Každý z nich použil při předání zboží, potažmo dopravě, jinou dodací podmínku Incoterms.

580 EUR nebo 250 USD?

U prvního balíku nabídl čínský výrobce svému zákazníkovi na pohled velmi výhodné řešení dopravy – v rámci ceny, za kterou zákazník zboží nakoupil, zajistí odeslání zásilky ze Shanghaie do německého přístavu Hamburg a na zákazníkovi pak bude pouze povinnost zajistit vyzvednutí zásilky z přístavu a doprava z Německa do Brna.

Zní to skvěle, že? Žádná starost s přepravou z Číny a žádné náklady za ni.

Druhý zákazník se s čínským výrobcem domluvil na tom, že zboží bude v rámci nákupní ceny zboží doručeno pouze do přístavu v Shanghaii, kde si ho přebere zákazníkem zvolený přepravce a na náklady zákazníka zajistí přepravu přímo do Brna. Zboží opět projde přístavem Hamburg, jeho cesta tedy bude úplně stejná (klidně může jet i na stejné lodi).

Přeplatí druhý zákazník nezbytné náklady?

Pojďme se podívat na fakturu od přepravce. 580 EUR v prvním případě, 250 USD v druhém.

Jak je to možné?

První zákazník zvolil přepravu na dodací podmínce CFR. Jeho balík tak byl v Shanghaii naložen do přepravního kontejneru společnosti zvolené odesílatelem a dopraven do Hamburgu. Tady byl z kontejneru vyložen, přepraven do skladu a uložen do okamžiku, než proběhnou nezbytné celní formality a balík bude vyzvednut dopravcem, který ho převeze do Brna. Ačkoliv balík nebyl na místě vyclen, bylo třeba vystavit tzv. transitní dokument. Poté byl balík opět vyskladněn, naložen do auta dopravce a konečně vypraven na cestu ke svému cíli.

Za všechny tyto úkony byla vyfakturovaná patřičná částka. A německá pracovní síla je poměrně drahá, stejně jako skladování ve vytíženém prostoru přístavu…

Druhý zákazník se s odesílatelem domluvil na podmínce FOB. Jeho balík byl tedy hned v Shanghaii předán do rukou jeho přepravní společnosti, která ho naložila do vlastního sběrného kontejneru, který vykládá ve svém skladu v Praze. Balík byl v kontejneru naloděn na loď a připlul do přístavu Hamburg, stejně jako v předchozím případě. Namísto vykládky byl ale celý kontejner naložen na vlak a odvezen do Prahy na kontejnerové depo, odkud pokračoval truckem do skladu přepravce. Teprve tady byl vyložen, jednotlivé zásilky celně odbaveny a odvezeny zákazníkům do jejich skladů.

Náklady za přepravu se v tomto případě počítají za celý kontejner, ne za jednotlivé zásilky. Vzhledem k tomu, že sběrný kontejner bývá z velké části vytížený zásilkami několika různých zákazníků, náklady za jeho přepravu se až do okamžiku doručení do skladu českého přepravce rozpočítávají mezi všechny zásilky v něm přepravované.

Na co si tedy dát pozor?

Přeprava na podmínce CFR se při přepravě do České republiky takřka nikdy nevyplatí (ne, ani při přepravě celého kontejneru – pokud nemáte možnost ovlivnit výběr rejdaře).

Pokud vám ji prodávající navrhne a vy stále váháte, požádejte o cenovou nabídku na obě varianty svého přepravce, který disponuje vlastními sběrnými kontejnery z dané oblasti.

Kromě značných nákladů navíc si zvolením přímé přepravy ušetříte i zvýšené riziko poškození zásilky při překládání v přístavu.

Ať se vám daří!

Lucie

Lucie je specialistka na námořní a leteckou přepravu, a zároveň podnikatelka v oboru importu zboží. Provozuje e-shop Esoteria.cz se zbožím dovezeným doslova ze všech obydlených kontinentů.
Jako autorka spojuje zkušenosti z obou profesí, tedy logistiky i importu, a vysvětluje způsoby, jak začít s dovozem zboží bez rizika, a bez ohledu na finanční možnosti a předchozí zkušenosti.

1 komentář k článku “Jak na balících z Číny neprodělat balík aneb kouzlo dodacích podmínek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *