Kdo jsem

přístav v nociPřiznávám to. Mojí velkou láskou je námořní přeprava. Baví mě a zajímá úplně všechno, co s ní souvisí. Přístav v Hamburku patří k mým nejoblíbenějším místům na světě, při průjezdech kolem kontejnerového depa v Uhříněvsi s něhou hledím na řady plechových beden…

Všichni mí přátelé vědí, co je to společná havárie. A taky znají historku o mývalovi, kterému se podařilo připlout z Kanady v kontejneru s pivem a psími granulemi.

Macešsky se ale nechovám ani k ostatním členům logistické rodiny – ať už se jedná o leteckou a pozemní přepravu, skladování, celní služby nebo řízení dodavatelského řetězce (tzv. Supply Chain Management).


Do oddělení námořních přeprav ve „dvojce“ na logistickém trhu jsem se v roce 2007 dostala tak trochu náhodou. Původně jsem aspirovala na jinou pozici, která byla bližší mým předchozím zkušenostem z logistiky v retailu. Každopádně šlo o jednu z nejpříjemnějších náhod v mém pracovním životě.

Po dvou letech, během kterých jsem se o námořní přepravě naučila všechno, co se mi dostalo pod ruku, mě do svých služeb „přetáhla“ konkurenční společnost (tentokrát „čtyřka“ na trhu).

V pozici Business Unit Sales Managera jsem dostala možnost věnovat se více i dalším odvětvím logistiky – pro své klienty jsem začala řešit i přepravy letecké a pozemní. Kromě standardních celních procedur, nezbytných pro každou zásilku odjinud, než z EU, jsem se naučila třeba i postupy clení na základě fiskálního zastoupení.

K mým oblíbeným úkolům se zařadil Supply Chain Management – řízení celého dodavatelského řetězce. Vymyslet řešení pro zákazníka, který chce nakupovat u několika výrobců v lokalitách jihovýchodní Asie, pak vše uskladnit v Číně – a odtud distribuovat svým vlastním odběratelům na celém světě – to je prostě výzva. Zvlášť, když ještě navíc musíte nabídnout tu nejlepší cenu.

Vymyslet řešení tam, kde všichni ostatní dopravci selhali, to je přesně to, co mě baví. Stejně jako pomáhat klientům ušetřit náklady tam, kde zbytečně platí víc. Což se stává poměrně často.

A to je i důvod, který mě přivedl na nápad napsat knížku o tom, jak se dělá import „správně“.

Když si projdete internetová fóra a poradny, které se dovozem zboží zabývají – najdete na nich spoustu nesmyslů. Vím, že takový stav je prostě běžný – jenže při importu vás to může vyjít hodně draho. Odsouhlasením špatné dodací podmínky lusknutím prstů proděláte 350 EUR na jedné krabici či paletě. Pozdní platbou dodavateli si způsobíte škodu v řádu stovek EUR za pozdní odebrání kontejneru z přístavu. Nedodržením vhodného postupu uvedení na evropský trh se vystavíte riziku vysokých pokut českých kontrolních orgánů… A je toho mnohem víc.

Pravdou je, že podobné chyby občas dělají i zkušení dovozci. A stojí je to spoustu peněz.

temp1(1) zmensenaV roce 2010 jsem se rozhodla, že bych si dovoz zboží mohla vyzkoušet i na vlastní kůži (když vidíte nákupní ceny na fakturách, které se předkládají ke clení, je vám jasné, že se to musí vyplatit). A tak jsem si k práci v logistice pořídila vlastní malé podnikání – dovoz a prodej šperků, aromaterapie a esoterického zboží. Z Číny, Indie, Indonésie, Austrálie, Velké Británie, USA a pár dalších zemí. V e-shopu jsem si díky nízkým nákupním cenám mohla dovolit příjemné marže, ale zároveň příznivé ceny – a takřka obratem začaly chodit objednávky s velmi příjemným ziskem.

Moje zkušenosti se tedy netýkají jen přepravy jako takové, ale i celého procesu importu z pozice dovozce. V obou pozicích dovedu opravdu výrazně ocenit zkušenosti z té druhé – protože se jedná o spojité nádoby, jež jedna bez druhé nemohou existovat.

 

 

 

 

Jelikož je ale podobná kombinace poměrně unikátní (kupodivu nevím o žádném ze svých kolegů, který by si dovoz zkusil), rozhodla jsem se své zkušenosti poslat dál, zabalené do stosedmistránkové knížky Jak začít podnikat v importu (s několika bonusy, jako jsou kontrolní listy či malý sborník užitečných a praktických rad, třeba jak vlastně komunikovat s dodavatelem a co mu přesně napsat).

cover zmensena

Takže:

  • Pokud chcete začít podnikat a nevíte odkud to vzít, když toho třeba ještě moc neumíte nebo nemáte vstupní kapitál – zkuste import.
  • Pokud víte, že chcete dovážet zboží, ale vůbec nevíte, jak do toho, nebo se bojíte některých kroků – ráda vás na stránkách knížky celým procesem provedu.
  • Pokud již máte e-shop nebo obchod a nejste spokojeni s marží, kterou si můžete dovolit po nákupu u českého distributora – začněte nakupovat na levnějších trzích, jakými jsou třeba Asie či USA.

Pokud by vás někdo odrazoval s argumentem, že dovoz už se dnes nevyplatí nebo že zlaté časy levných nákupů jsou dávno pryč – nevěřte mu. Třeba cena knížky se vám bez problémů vrátí na několika prvních objednávkách – a to do zboží nemusíte investovat víc, než 300 Kč.

 

 

Cestu k vlastnímu importnímu byznysu jsem ukázala několika svým přátelům, kteří dokázali takřka z ničeho během krátké doby vydupat velmi pěkný přivýdělek či hlavní zdroj svých příjmů. A to i přesto, že svému byznysu zdaleka nevěnují obvyklých osm hodin denně, ale třeba jednu.

A ano, moc ráda tuhle cestu k úspěchu naučím i vás 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 komentáře k článku “Kdo jsem

  1. dobry den rad by som vedel kdo skutocne ste aku kvalitu sluzieb ponukate.Neberte to osobne no bez skutocneho info to vyzera ze chcete iba zarobit predajom knihy

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *