Když jsem se začala zajímat o dovoz i jinak, než jako logistik a zásobovatel vlastního e-shopu, překvapilo mě, kolik lidí považuje leteckou dopravu za prakticky jedinou variantu pro dopravu zboží ze zámoří. Ať už ve formě kurýrní služby, čínské či jiné pošty, nebo s využitím spedice…
V logistice jsem kdysi začínala jako specialista námořních přeprav – pokud tedy spadáte do výše zmíněné skupiny, zvu vás k malé exkurzi do světa mé největší logistické lásky 🙂
Nejdříve se krátce vrátíme k letecké přepravě – je rychlá, garantuje délku přepravy v rozsahu od 1 dne do cca 10 dní (podle zvolené služby), a zejména u větších zásilek je pekelně drahá.
Námořní přeprava oproti tomu některé výhody postrádá – trvá poměrně dlouho (od 3 týdnů z USA, přes 6-8 z Asie, až po 10 týdnů z Austrálie) a termín dodání není garantovaný. Ovšem její cena je opravdu výrazně odlišná – směrem dolů.
Pro námořní přepravu existují 2 hlavní služby. Pokud vezete 20 a více kubíků zboží, přijedou až k rampě vašeho skladu v plechovém kontejneru, který nejspíš čas od času potkáváte na dálnici. Jako začínající dovozci ale nejspíš celý kontejner nevyužijete – můžete i tak využít levnou námořní přepravu?
Můžete. Podobných dovozců, vozících třeba jen pár krabic či palet, je spousta – a proto pro ně rejdaři a spedice zajišťují a organizují tzv. sběrné kontejnery. Do jedné plechové bedny se tak naskládá zboží třeba 20 dovozců – a každý z nich zaplatí poměrnou část ceny přepravy. Vykládku z kontejneru zajistí spedice a k vám už přijede jen běžný náklaďák s vaší paletou či krabicemi.
Pro příklad – přeprava jedné naložené palety z čínského přístavu do Prahy vás tak může vyjít na cenu kolem 2.500 Kč. Ta se průběžně mění podle aktuální ceny ropy a pohybu kurzů eura, dolaru a koruny – zažila jsem ji jak na sazbě poloviční, tak i o víc než polovinu vyšší.
Pokud tedy nechcete platit vysokou cenu letecké přepravy (a vezete víc, než obálku či malou krabici), námořní přeprava je skvělá alternativa. Jen musíte počítat s časovou prodlevou. A pozdravujte ode mne na moři 🙂
Ať se vám daří!
Lucie
PS: pokud bádáte nad tím, jak se zásilka dostane až sem, když žádné moře nemáme – prozradím vám to. Většina kontejnerů se vykládá v Hamburku nebo Bremerhavenu (což je německý přístav jen o kousek vedle), a odtud do ČR putuje po kolejích či silnici. Ale nikomu to neříkejte 😉