Občas chodím na Webtrh. Bývají tam zajímavé diskuse o dovozu zboží a k nim spousta dobrých otázek. Díky tomu mi ale neunikla jedna věc, o kterou se s vámi chci dnes podělit. Ošklíbání se nad lidmi, kteří podnikají v malém, jen z domova a s minimálními náklady.
Já sama názor, že pokud to někdo s importem myslí vážně, pak ho dovoz po pár kouscích nezajímá, moc neuznávám. Chcete-li vědět proč, čtěte dál…
V první řadě – to, že to s importem myslíte vážně ještě neznamená, že máte balík peněz na velkou vstupní investici. A já sama znám několik lidí, kteří začali podnikat s pár stokorunami v kapse, a dnes je jejich byznys buďto živí, nebo významně přispívá do rodinného rozpočtu. Včetně sebe samé 🙂
A co si budeme povídat – pokud vám hodinka práce denně a pár investovaných stokorun z vlastní kapsy přinesou třeba jen 10.000,- měsíčně navíc, může vám být celkem fuk, jestli nad vaším způsobem podnikání někdo ohrnuje nos…
Nákup v malém se ale vyplatí i v jiných případech, než při rozjezdu, do kterého nechcete investovat moc peněz.
Můžete si s velmi malým rizikem vyzkoušet, zda o vámi vybrané zboží bude vůbec zájem – případně zda za něj vaši zákazníci budou ochotni platit vámi určenou cenu. Pokud by odpověď na jednu z těchto otázek zněla Ne, neproděláte zdaleka tolik, jako když objednáte naráz 100 a více kusů.
Já sama tímhle způsobem testuji většinu nových položek v obchodě – zpočátku objednávám pár kousků, a u zboží, o které je zájem, postupně přecházím na větší objednávky. Už mockrát se mi stalo, že jsem zájem zákazníků neodhadla – a některý kousek mi ležel na skladě třeba 2 roky. Kdybych jich naráz objednala víc, měla bych v ležících zásobách zbytečně uloženou spoustu peněz, které můžu místo toho investovat do položek, které se „točí“.
S tím souvisí i další důvod, proč má smysl nakupovat i v malém. Existuje spousta obchodů, které mají velmi rozmanitý sortiment – klidně počítaný na tisícovky položek. Při tak velkém výběru se ovšem jednotlivé položky „netočí“ tolik, jako v obchodech s menším sortimentem – opět je tedy zbytečné dělat na jednotlivých položkách velké zásoby.
Pokud se do podnikání chcete pustit s minimálními riziky i náklady, „obývákové“ podnikání vám rozhodně doporučuji. Přinejmenším pro začátek nemá žádný smysl nechat ležet peníze v zásobách nebo utrácet za pronájem skladových prostor – pokud do byznysu nevstupujete s větším kapitálem. Do stádia velké firmy se můžete během krátké doby celkem snadno dopracovat. Ale na startu v podobě minifirmy není vůbec nic špatného.
Pokud ještě trochu váháte, určitě se podívejte i na následující články:
Můžu začít s importem, když nemám ani korunu?
Nemůžu dovážet z Číny, protože neumím anglicky. Nebo ano?
Pořídit si e-shop určitě stojí majlant… Nebo ne?
Ať se vám daří!
Lucie
Dobry den.Kdybych takto Chtela podnikat,musim se stat platcem dph?dekuji
Dobrý den Terezo,
ne, není třeba být plátcem DPH, platí pro Vás stejná pravidla, jako pro ostatní obory podnikání.
Dobrý den, měl jsem za to, že pokud nakupuji v zahraničí a prodávám v ČR, spadám automicky do plátce DPH.
Dobrý den Petře,
jako dovozce nemusíte být plátcem DPH, pokud nepřekročíte obrat 1 milion korun ve 12 (či méně) po sobě jdoucích měsících. Existuje ještě institut Identifikované osoby k DPH, který je důležitý pro dovozce z EU – sem spadáte, pokud v kalendářním roce dovezete z jiného členského státu zboží přesahující hodnotu 326.000 Kč.
Jako začínající dovozce ale plátcem DPH být nemusíte.
Lucie
Děkuji za vysvětlení toho institutu. Chápal jsem to tak, že je to od korunky.
Dobrý den, děkuji za užitečný web – mé představy o podnikání se díky němu začínají „rýsovat“. Stále mi ale není jasná jedna věc – pokud chci obchodovat s určitým zbožím – musím vždy o tomto úmyslu informovat výrobce, popř. dodavatele, nebo mohu prostě nakoupit , klidně jako malooobchodní zákazník, je-li cena dobrá, a přeprodat? Nemůže tento výrobce/ dodavatel (nemám na mysli „výhradního dodavatele“), např. protestovat proti výši marže atd? V případě velkoobchodu je to jasné, ale ne všechny formy velkoobchodní odběry umožňují.Děkuji za odpověď
Dobrý den Vendulo,
výrobce ani dodavatele informovat nemusíte. Výše marže je také čistě na vás – v jediném případě, kdy výrobce v EU protestoval proti výši marže prodejce (jednalo se o značkovou kosmetiku), rozhodl soud ve prospěch prodávajícího. Teoreticky se může stát, že by vám z důvodu marže výrobce/dodavatel odmítl další dodávky zboží – ale není to příliš pravděpodobné a v praxi se to nestává.