Prodej zboží je při dovozu poměrně zásadní součást celého byznysu. Pokud jste ale dosud prodejem nepolíbení, může vám to připadat jako složitá a drahá překážka v tom, abyste se do toho opravdu pustili.
Pravda je taková, že se není čeho bát. Není to drahé a celý provoz od začátku do konce zvládnete vyřešit sami. Provoz mého vlastního e-shopu Lightworkers.cz stojí ročně přesně 1320 Kč. A vše kolem něj řeším jen já sama.
Aby bylo jasno – nejsem žádným velkým expertem přes e-shopy a software, který je pohání – což je pro vás dobrá zpráva. Nemusíte jimi být ani vy, a přesto se vám je snadno podaří založit a provozovat.
Pojďme se spolu podívat na celkové náklady za roční provoz elektronického obchodu, a taky na to, jak ho vlastně pořídit a spustit.
Co budete potřebovat
Pro začátek jsou to tři věci – doménu, na které budete e-shop provozovat, hosting (tedy prostor na data, která e-shop pohánějí) a systém, ve kterém budete e-shop spravovat.
Já osobně používám hosting od společnosti Blueboard.cz, u které zároveň kupuji i domény. Hosting na rok mě vyjde na 1140 Kč, roční cena domény s koncovkou .cz stojí 179 Kč (obě ceny jsou četně DPH).
A to jsou v podstatě veškeré náklady – pro provoz samotného e-shopu používám systém Prestashop, který je zdarma.
Výhodou hostingu u Blueboardu je, že podporují snadnou instalaci vybraného softwaru – kromě jiného i Prestashopu. V jejich administraci tak stačí jedno kliknutí a systém se automaticky nahraje na váš hosting k příslušné doméně (na jednom hostingu jich můžete mít několik).
K instalaci Prestashopu budete potřebovat už jen vytvořenou databázi (opět na jedno kliknutí v administraci Blueboardu). Systém vás pak automaticky navede k pětikrokovému instalačnímu procesu, ve kterém zadáte informace o sobě a svém novém e-shopu (např. jméno a okruh prodávaného zboží) a propojíte ho s vytvořenou databází (tak, že zadáte její jméno a heslo). Celé by vám to nemělo zabrat víc, než 15 minut.
A to je všechno. Na konci instalačního procesu se přihlásíte do administrace obchodu a v podstatě můžete začít zadávat zboží a prodávat. Celá administrační část je v češtině a ovládání je poměrně snadné.
Vzhled vašeho obchodu se dá snadno upravit pomocí tzv. modulů, nebo úplně změnit použitím jiné šablony vzhledu (spoustu z nich lze získat úplně zdarma).
Jednou z výhod Prestashopu je i funkce, která se nazývá multistore. Znamená to, že můžete z jednoho místa spravovat více e-shopů naráz a navzájem mezi nimi sdílet množství (nestane se vám tak, že se zboží v jednom obchodě prodá a následně si ho zákazník pořídí v druhém).
Můžete samozřejmě využít i jiného poskytovatele hostingu či jiný systém pro e-shop, v obou případech se bez problému vejdete do podobné výše nákladů, jako je ta moje. Existují i placená řešení, která vám připraví vás obchod více či méně na míru – ale z vlastní zkušenosti můžu říct, že je to poměrně zbytečné.
Pořád ještě z toho máte strach?
Napište mi své obavy do komentářů pod článkem, pokusím se vám je vyvrátit 🙂
Ať se vám daří!
Lucie
Dobrý den.
před třemi lety jsem skončila podnikání na internetu, tedy vše skončilo kamennou prodejnou.Prodávala jsem při mateřseké na Aukru,..a měla jsem svůj e-shop.vše pěkně rozjeté.potom jsem šla do kamenné prodejny a ta mě „udusila“.Nyní chci chytit druhý dech a začít znovu a jen na internetu.Takže se trochu orientuji co se týče začátku.Objednala jsem si vaši knížku, obnovila Živnosťák a první zboží z Wishu mám na cestě.Neumím čekat.Moc mě zaujala částka kterou platíte za vlastní e-shop, zatím s pár kusy zkusím Aukro a potom bych šla na ten samý hosting.Možná se ozvu, poprosím o pomoc.škoda, že jsem neobjevila možnost Importu z Číny dříve, měla jsem to v hlavě, ale nebylo koho se zeptat na radu..
Mirko, když budete potřebovat s e-shopem pomoct, určitě se ozvěte. Není to nic složitého ani drahého na pořízení a provoz.
Dobrý večer,
zdravím Vás, Lucie. Ráda bych se Vás zeptala na detail ohledně internetového podnikání. Ráda bych začala s dovozem zboží z Kolumbie, kde se momentálně také nacházím, ale ráda bych se zeptala na aplikaci nebo platformu, kterou používáte k online prodeji Vaší knihy (kliknutí na odkaz, přesměrování na platební bránu a obratem odesílání emailu se souborem).
Předem Vám děkuji a přeji příjemný víkend.
Martina Michalčíková
Dobrý den,
jde o aplikaci Easy Digital Downloads (plugin pro WordPress, zdarma ke stažení) a propojení s platební bránou GoPay od http://www.cleverstart.cz
Zdravím, velice pěkné počtení 🙂 jenom pro jistotu bych se rád zeptal – na free šablonách (jak pro wordpress, tak pro prestahop a jiné) mohu provozovat komerční projekty (eshopy, firemní weby) bez omezení? Nebo je třeba si hlídat, jestli šablona není nějak omezená na toto použití? Také hodně narážím na šablony zdarma, které mají i placenou verzi, ale to chápu tak, že ta placená verze má většinou oproti free technickou podporu a možnost detailnějšího nastavení…
Je to přesně tak, jak píšete – šablony lze bez omezení používat pro komerční užití, placené verze mají obvykle nějaké funkce navíc a půlroční až roční podporu.