Případ Pandora, aneb 3 způsoby, jak si při dovozu spolehlivě zadělat na průs…švih

Případ Pandora, aneb 3 způsoby, jak si při dovozu spolehlivě zadělat na průs…švih

Před časem jsem na Webtrhu narazila na pár let starý případ, související se šperky stejného typu, jaké prodává značka Pandora. Velmi dobře demonstruje, co všechno se může udělat špatně dovozce, který se rozhodne „přiživit“ na známé značce…

Pokud jste někdy přemýšleli nad tím, jak je to s dovozem značkového oblečení, doplňků s postavičkami Disneyovských hrdinů, nebo kopií značkových šperků – tohle je pro vás povinná četba.

Pro ty ostatní „jen“ zajímavé čtení.

Hned pro začátek uvádím, že tento článek není sponzorovaný – ani značkou Pandora, ani nikým jiným. Popis případu porušení ochranné známky a patentu, uvedený níže, vychází pouze z veřejně dostupných zdrojů na internetu.

Značku Pandora asi všichni známe. Prodává šperky celkem typického vzhledu – hlavním artiklem jsou náramky, na které lze navlékat samostatné velké korálky. Bez ohledu na to, zda patříte k milovníkům této značky, nebo spíše k těm, kdo si dělají legraci z dlouhých front před obchodem kolem Vánoc a Valentýna – asi už jste o ní slyšeli.

Stejně tak o ní slyšela i řada dovozců a prodejců – a také čínských továren. Na asijských obchodních portálech tak najdete opravdu velký výběr podobně vypadajícího zboží.

Je jeho dovoz legální – nebo si jím zakládáte na průšvih?

Pro začátek – korálky s velkou dírou samy o sobě skutečně nejsou chráněné, a vyrábět a prodávat je může kdokoliv. Pandora není jediná značka s podobným zbožím na trhu – v ČR působí třeba značka Trollbeads, která je údajně původním autorem tohoto konceptu. V zahraničí najdeme i další – Biagi, Chamilia, Kay, Michael Hill…

I přesto se řada českých dovozců se značkou Pandora (respektive s firmou, jež řeší jejich ochrannou známku) dostala do konfliktu – který pro většinu z nich neskončil zrovna levně.

Na korálky s velkou dírou patent patrně nikdo nemá… Pro všechny korálkové komponenty to ale neplatí.

Celá kauza podle popisu na Webtrhu začala dopisem společnosti React (hájící práva Pandory) – s požadavkem na zaplacení kompenzace za porušení ochranné známky. Ten obdrželi majitelé několika českých e-shopů.

Společný jmenovatel?

Všichni měli v nabídce korálky s popisem Pandora, typ Pandora, styl Pandora…

V diskusi zpočátku padala silná slova o tom, že firma React není v právu, a s požadavkem si může…
(no, koneckonců – celou diskusi si můžete přečíst sami 🙂 )

Podle všeho ale nakonec naprostá většina proviněných na nabídku přistoupila a zaplatila. Zejména proto, že druhou variantou bylo soudní řízení, které si firma podobné velikosti samozřejmě může dovolit.

Tím ale celý příběh zdaleka nekončí…

Patent na stoppery

Brzy poté se totiž podle zmíněné diskuse rozjelo druhé kolo. Zde už nešlo jen o použití slova Pandora, ale o jeden z komponentů, který se na náramcích této značky používá. Konkrétně o tzv. stoppery.

Aby se korálky po náramku volně neposouvaly, používají se na nich komponenty, které je udrží ve vymezeném prostoru. Většina firem pro tento účel používá kovové kroužky se silikonovou vložkou, která posuvu zabrání. V Pandoře ale vymysleli ještě jednu variantu – otevíratelný korálek, který se zacvakne na vyvýšeném místě náramku.

Řekli bychom si, že je to fajn nápad, ale nic světoborného a neopakovatelného.

Jenže Pandora má na tenhle komponent patent.

Z tohoto důvody takový komponent nesmějí používat jiní výrobci. V roce 2009 tuto skutečnost potvrdil i americký soud, ve sporu Pandory s firmou Biagi – více si můžete přečíst třeba tady. Pandora hned po výhře soudního sporu uvedla, že bude výsledek považovat za precedentní a bude řešit i další značky, které její patent porušují.

Copyright na použité vzory

Dovoz velkých korálků z Číny má ale ještě jeden háček. Pandora má všechny použité vzory korálků a šperků chráněné copyrightem.

A jak všichni víme – čínští výrobci rádi kopírují…

Na asijských portálech tak běžně narazíte na korálky, které vypadají přesně stejně, jako poslední kolekce Pandory. Nebo některá z předchozích.

V lepším případě jsou to kopie, v horším rovnou padělky – i s logy a značením, které Pandora používá. I když u vzorů korálků projdete všechny originální, nákupem se pořád můžete trefit do chráněného vzoru některé jiné značky.

Velkoobchodní ceny z Číny

Na dvou českých portálech, které vydělávají na affiliate propagaci Aliexpressu, jsem se dočetla ještě jednu „úžasnou“ věc.

Totiž že si šperky Pandora můžeme koupit přímo v Číně, za úplně jiné ceny, než v kamenných prodejnách v ČR. A to proto, že jdou přímo od výrobce, za velkoobchodní cenu.

No…

…pro začátek – Pandora se nevyrábí v Číně, ale v Thajsku (děkuji paní z hradecké prodejny za potvrzení, že tahle informace je pořád aktuální).

Na Aliexpressu a dalších obchodních portálech se prodávají čínské napodobeniny, ne originální zboží. Pokud je u popisku zboží fotografie s originálním logem, znamená to, že prodávající používá oficiální fotografii z katalogu – a nebo prodává padělek i s logy originálního výrobce. Ty občas bývají poměrně povedené – při hledání podkladů pro tento článek jsem narazila i na diskusi, podle které se občas padělky objevují i při „vrácení zboží“ v českých prodejnách – a občas to prý podvodníkům projde. Tuhle informaci neberte jako ověřenou, je skutečně pouze z diskuse na internetu.

Co poradit na závěr?

Je asi zbytečné opakovat něco z toho, co jste právě přečetli. Jednu radu nakonec bych ale měla – pokud při nákupu od čínského obchodníka narazíte na značku na výrobku nebo na jeho balení, nespoléhejte se na to, že se jedná o značku čínského výrobce. Číňané kopírují i značky, které se v ČR neprodávají, a proto je neznáme. Přesto při rychlém „progooglení“ zjistíme, že se jedná třeba o amerického výrobce šperků nebo holandskou firmu s hračkami.

Často tuhle situaci zjistíte až v okamžiku, kdy zboží držíte v ruce (nejlépe v počtu 100 a více kusů). Pokud jde jen o kopii značky na obalu, nikoliv kopii celého výrobku, dá se to řešit přebalením zboží. V opačném případě samozřejmě rozhodně nelze doporučit další prodej.

Ale to už určitě víte 🙂

Ať se vám darí!

Lucie

 

Lucie je specialistka na námořní a leteckou přepravu, a zároveň podnikatelka v oboru importu zboží. Provozuje e-shop Esoteria.cz se zbožím dovezeným doslova ze všech obydlených kontinentů. Jako autorka spojuje zkušenosti z obou profesí, tedy logistiky i importu, a vysvětluje způsoby, jak začít s dovozem zboží bez rizika, a bez ohledu na finanční možnosti a předchozí zkušenosti.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *